Gara-Gara Salah Ambil Ub4t, Kanak-Kan4k 2 Tahun Men1nggal Dun1a

Seorang kanak-kanak dua tahun meninggal dunia akibat mengambil ubat-ubatan tanpa nasihat doktor di farmasi swasta. Ibu kanak-kanak tersebut membuat rawatan sendiri di rumah dengan memberikan ubat yang tidak sesuai

Oleh itu, ibu bapa dinasihatkan agar segera membawa anak ke hospital kerajaan dan bukanlah membeli ubatan di farmasi berhampiran.

Kes kematian kanak-kanak di Bintulu

KISAH BENAR UNTUK YANG SUKA BELI UBAT DI FARMASI .

Kisahnya Si ibu kesian melihat anak yang sedang menanggung sakit perut dan cirit birit di rumah ,

Jadi ibu dia pun memilih jalan mudah , jadi dia pun beli ubat di farmasi .

Hasil siasatan , Ibu mengaku .. Beli di farmasi .. mungkin si ibu tak terangkan ubat itu untuk anak dia ..

Maka anak dia pun telan lah ubat tu… Yang disangka penawar , Menjadi racun yang membawa maut tak semena.

Baru jer semalam main dengan kau nak , Hari ni aku kena tgk kau ditanam “ bisik hati ibu yang menangis tersesak esak

Kanak kanak berusia 2 tahun tadi , Akhirnya meninggal disebabkan Hypoxia . Sesak nafas dan juga menyebabkan injury pada sel otak . Dek kerana Poisoning Lomotil

Lomotil
Adalah sejenis ubat ceret beret . Yang selalu digunakan untuk orang dewasa .

Tapi tak sesuai untuk kanak kanak bawah 12 tahun..

Nak aku ulang lagi ke ayat tu ?

Tu lah , Aku kata banyk kali dah , Hangpa suka suka beli ubat sendiri ..

Dose tu tinggi satu hal , Kandungan tak sesuai untuk umur 2 tahun satu hal .

Klinik kerajaan ada, kenapa tak pergi?
Mungkin ibu nak berjimat atau kesempitan wang ?

Klinik kerjaan kan ada kenapa tak bawak pi sana ?

Umur 2 tahun , Tak Boleh ambil AntiDiarrhoeal ,

Tak boleh ambil ubat anti ceret bawah 12 tahun.

Apa nak buat ?

Kalau cirit teruk sangat ,tak mahu minum air , Muntah muntah … badan lemah , Tak aktif . sendu…

bawa pergi hospital ..tak ada cara lain. Segera !

AKU KATA NOW!!!

Tapi ,

Kalau cirit sikit sikit , Anak masih aktif , masih boleh minum dengan banyak .

Kalau malas pergi hospital , Korang boleh monitor dulu. Pastikan kerap beri air tak kira lah susu , ke ribena . Janji masuk air .

Kalau ada probiotik , Boleh kasi .

Tapi kalau dah makin melarat .

Kau jangan malas sangat .

APA YANG BERLAKU DI HOSPITAL ?

Doktor akan pastikan tahap Hidrasi , Masuk Air mlalui Drip , Jika ada demam , ujian darah , sampel taik dan macam2 lagi ..

Kalau korang pergi farmasi , Memang la diorang akan jual , Sebab diorang pun berniaga nak sales .. Tapi bila dah jadi apa apa, Siapa yang kena tanggung ?

Macam aku cakap , Semalam dalam isu Rotavirus tu , Dehidrasi ekstrem pada kanak kanak pun dah cukup membawa maut ..

Berkorban lah sedikit , pada kesihatan anak anak .. Jangan ambil sambil lewa .

Berbaloi kah penjimatan tu ?

Kau nak kena rotan ke ?

Menyesal tak berguna lagi..

Ubat ni bukan suka suka kau nak telan tau . Jangan kau ambil remeh.

Sumber : Yazeed Hair Johari



Post a Comment (0)
Previous Post Next Post