Hanya 2 Bahan Dapur, Usir & Halau Lipas Yang Banyak Dengan Mudah Dan Berkesan

 



Hanya 2 Bahan Dapur, Usir & Halau Lipas Yang Banyak Dengan Mudah Dan Berkesan

Pening juga memikirkan apakah cara untuk menghalau lipas ini dalam rumah kita. Puas di cuba pelbagai produk di pasaran, namun lipas hilang sekejap dan akan muncul kembali.

Salah satu perkara yang sering buat kita rasa stress adalah dengan hadirnya lipas yang bersarang di rumah kita. Bila malam hari, lipas mulalah bermaharajalela di rumah kita. Dapur antara kawasan yang paling disukai oleh lipas.

Nah cuba petua yang dikongsikan oleh Iza Abu Bakar . Guna dua bahan yang ada di dapur ibu-ibu je.

PETUA HALAU LIPAS DENGAN DUA BAHAN JE

Menurut kajian, di dalam perut lipas tu ada cacing halus dan lembut. Kalau kita pukul atau halau lipas tu dengan penyapu ke kertas ke kemungkinan cacing ni akan keluar dari perut lipas tadi dan mencari rumah baru untuk membiak tau. Cacing ni korang tak boleh nampak dengan mata kasar tau sebab saiznya yang kecil.

Stress kan bila nampak lipas merayap rayap di dalam rumah especially area dapur le kan.

Tapiiiiii jangan tak tahu cacing ni boleh masuk dalam tubuh melalui pori pori kaki nak nak pulak bila kaki korang ada luka. Bersorak sakan le dia. Korang jangan risau k, apakata korang cuba petua atau tips ni ye.

Halau Lipas

CARA CARANYA :

Mudah je, korang campurkan kedua dua bahan tersebut dalam satu bekas. Gaul sebati.
Kemudian korang letak la bekas ni kat tempat gelap yang menjadi laluan lipas. Ataupun korang boleh je taburkan campuran bahan ni atas laluan lipas tu.

BAHAN BAHAN :

  • 1 sudu makan gula
  • 1 sudu makan baking soda

Halau Lipas

NOTAPETUA : Gula akan menarik minat lipas untuk makan dan baking soda ni akan membunuh lipas secara senyap.

Halau Lipas

Ok, selamat mencuba.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber: keluarga / Majalah Perdana

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post