Hindari Fitnah Wanita Gantinya Ialah Isteri Solehah

Hindari Fitnah Wanita Gantinya Ialah Isteri Solehah | ”Aku tidak menikahimu, kecuali engkau meninggalkan dunia, dimana ia tidak tersisa dari dirimu, seperti keadaanku.”

ABU IQAL adalah seorang ahli ibadah keturunan bangsawan yang memilih hidup zuhud. Saat itu berkata kepada sahabatnya Abu Bakr Sa’dun, Wahai Abu Bakr,” Telah hilang dari hatiku kecintaan kepada dunia, yang tinggal adalah kecintaan terhadap wanita.”

Lalu, Abu Iqal menceritakan bahawa suatu saat itu melakukan thawwaf dengan mata yang sengaja ditutup, takut terhadap fitnah perempuan. Saat itu pula seorang wanita dari Khurasan melihat Abu Iqal yang sedang thawaf.

Orang-orang pun berkata kepada kepada wanita itu, ”Itu adalah laki-laki dari bangsawan Maghrib, yang telah mentalaq dunia, namun masih tersisa dalam hatinya kecintaan terhadap wanita.”

Wanita dari Khurasan itu lantas berkata,”Aku akan menikahinya!” Akhirnya, wanita itu mengirim orang kepada Abu Iqal, dan ia pun member jawaban,”Aku tidak menikahimu, kecuali engkau meninggalkan dunia, dimana ia tidak tersisa dari dirimu, seperti keadaanku.”

Jawapan itu disampaikan kepada wanita Khurasan tersebut, dan ia pun menyanggupinya. Dan akhirnya kedua insan itu pun menikah.

Abu Iqal pun serumah dengan istrinya tersebut hingga ia wafat. Setelah itu istrinya juga wafat dan keduanya di makamkan di Makkah. (Ma’alim Al Iman, 2/228,229)

BACA JUGA : MAKANAN TELAH DIHURUNG SEMUT, ADAKAH SELAMAT DAN BERSIH DIMAKAN?

Mesti ramai tertanya persoalan ni kan. Makanan yang betul2 kita nak makan, baru tinggal tak sampai sejam, dah dihurung semut. Adoi.. Jadi, nak buang ke atau kuis2 semut tu dan terus makan?

Kami cadangkan, lebih baik untuk buang, jika banyak sangat semut yang dah kerumun.

Walaupun tabiat semut memang tidak seperti lalat, namun adakah kita pasti semut tidak merayap di tempat yang kotor sebelum menghurung makanan kita?

Tidak mustahil jika semut tersebut membawa bakteria dan kotoran lain pada kakinya. Sudah tentu, makanan yang telah dihurung oleh semut dalam kuantiti yang banyak harus diragui kebersihannya.

Oleh itu, elakkan menjamah makanan yang dihurung oleh semut dalam jumlah yang banyak .

Gunakan deria LIHAT, HIDU DAN RASA sebelum makan.

Jaga kebersihan. Elakkan keracunan makanan

Sumber: Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Kementerian Kesihatan Malaysia

Tonton Video Di Bawah Ini Sampai Habis

Power la dik

Posted by Fingo on Isnin, 17 Februari 2020

Register disini>> Join Now ,Selepas Join download Apps Fingo