Nampak 3 Ber̷adik Berada Di Tanah K̷ub̷ur Pada Waktu Malam. Sebab Kenapa Mereka Datang Buat Ramai Seb̷ak

Berdasarkan perkongsian yang dimuatnaik oleh seorang pengguna Facebook iaitu Syaffiq S.Salleh menceritakan pengalamannya apabila dipertemukan dengan beberapa orang kanak-kanak di kawasan perkburan.

Kisah itu bermula apabila Syaffiq bersama beberapa individu lain berada di sebuah kedai berdekatan dengan kawasan perkburan itu.

Nampak kelib4t budak-budak tengah main kat pagar kbur, dengan lampu suluh kecik. Lampu telefon. Cepat-cepat la aku pergi tengok takvt ada apa-apa pulak. Tengok budak kecik 3 orang.

Mereka kemudian terlihat sos0k tubuh tiga orang kanak-kanak di kawasan kbur yang gelap dengan cahaya lampu yang samar-samar.

Syaffiq kemudian mendekati kanak-kanak terbabit dan bertanya mengapa mereka datang ke kbur pada waktu malam begini.

Tetapi alangkah terkejvtnya apabila kanak-kanak itu menjawab mereka terlalu merindui arwh ibu yang dipercayai baru sahaja mennggal dunia.

Lebih kurang 12 tahun, 8-9 tahun, lepas tu dalam sorang lagi 5-6 tahun kot. “Awok wat apa sini dik?”

“Saya nak pergi tengok kbur mama saya, saya rindu mama saya”, dia jawab. Terkejvt dengar. Kbur gelap, jalan ke kbur gelap, hvtan kiri kanan. Budak kecik berjalan kaki mari, ber4ni masuk dalam kawasan kbur yg gelap tu. Bayangkan la perasaan rindu dia tu sampai tak rasa takvt pun. Terlalu rindu.

‘Kakak minta maaf’

Lepas tu, dalam gelap 3 adik beradik ni berjalan nak pergi ke kbur mama dia, sementara pak sedara buka lampu. Sampai situ dia duduk, usap tanah yang masih basah lagi “Mama kakak mintak maaf mama, kakak rindu mama,” macam-macam la luahan dia. Ya Allah seb4k. Arwh mama dia m4ti selepas 4 hari bers4lin anak ke-3. Kebumi subuh tadi kalau tak silap.

Malam ni ada t4hlil di rumah arwh, jadi orang-orang dewasa tak boleh nak hantar la mereka ni minta nak pergi kbur. Rumah tu dalam 300-400 meter dari kbur. Tapi suasana gel4p sungguh la. Betapa tekadnya kakak ni nak jumpa mama dia, nak luah, nak bercakap, nak cakap rindu. InshaaAllah pakat sedekahkn al-fatihah dan doa kepada arwh. Allahummaghfirghlaha warhamha waafiha wa’fuanha.

Tidak cukup dengan itu, kanak-kanak terbabit juga dikatakan mengusap tanah kbur arwh sambil meluahkan rasa rindu.

Difahamkan, arwh dipercayai mennggal dunia empat hari selepas melahirkan anak ketiganya.

Tambah Syaffiq lagi, kesemua kanak-kanak itu dikatakan ‘telah cvri-cvri’ keluar dari rumah mereka untuk ke kbur tanpa pengetahuan ahli keluarga yang lain.

Menurutnya, ahli keluarga sedang sibuk menguruskan majlis t4hlil yang akan berlangsung pada malam itu.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share resepi korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Sumber: Syaffiq S.Salleh via OHBULAN Via rentasasia