Dic̷abut Ny̷awa S̷ebelum Ke T̷ali G̷ant̷ung, B̷and̷uan Ini Pernah M̷enggemp̷arkan Malaysia Su̷atu Ketik̷a Dahulu

Dic4but Ny4wa Sɛbelum Ke T4li G4ntung, B4nduan Ini Pernah Mɛnggemp4rkan Malaysia SuAtu Ketlka Dahulu | Satu kis4h yang boleh dijad1kan ikt1bar kepada kita yang masih h1dup pada hari ini. Jika anda masih ingat, di Malaysia pada tahun 2000 telah berlaku satu pɛris-tiwa hit4m negara yang mɛnge-jutkan ramai pih4k.

Pada subuh 2 Julai 2000 berlaku satu perist1wa pencer0b0han nɛk4d oleh Kumpulan Mil1tan Al-Maun4h ke atas sebuah ke-m Rej1men As-kar Wataniah dan mɛl4rikan sejuml4h bes4r senj4ta a-pi daripada st0r persenj4taan.

Ek0ran dari kej4dian tersebut, kumpu-lan itu kemud1annya mendirikan pangk4lan r4hsianya di kaw4san hut4n berhamp1ran perk4mpungan di Sauk, negeri Perak dan terl1bat dalam pertempu-ran di antara Angk4tan Tenter4 Malaysia(ATM) dan P0lis Dira-ja Malaysia.

M0hamed Amin bin Mohamed Razali merup4kan ketu-a kepada kumpu-lan tersebut yang menge-tuai m1sinya untuk menggul1ngkan keraj4an Malaysia.

Peris-tiwa ini telah menjadi det1k hit4m buat negara Malaysia yang kita cintai ini. Namun, diseba-lik kis4h itu ada satu kis4h s1si lain yang perlu anda tahu. Kali ini kami ingin berk0ngsi satu kis4h ben4r yang berlaku kepada Amin yang b0leh dijad1kan ikt1bar kepada kita semua.

Kisah Benar! Dic4but Ny4wa Sebelum ke Ta-li Gan-tung

Se0rang us-taz telah mencer1takan sebuah kis4h yang berlaku di pɛnj4ra Sungai Bul0h. Sebuah kis4h benar.

Menu-rut cer1ta beliau, semasa beliau selesai memberi cera-mah agama pada b4nduan-b4nduan di sana. Peng4rah Penj4ra telah berjumpa dengan beliau dan mencerit4kan pada beliau tent4ng se0rang b4nduan yang bernama Amin iaitu ketu-a kumpul4n Al-Mau’una yang didapati bers4lah kerana melanc4rkan per4ng kepada Yang Dipertuan Ag0ng.

Apa yang menar1k ialah peribadi Si Amin ini. Beliau se0rang yang berdi-splin, kuat ber4mal, meng4ji quran, s0lat malam dan baIk dikal4ngan sesama b4nduan lain. Pen-dek kata b4nduan yang tidak berm4salah.

Seminggu sebelum dia dig4ntung, peng4rah penj4ra telah menziarahi sel beliau dan tɛrke-jut kerana terdapat ba-u yang ha-rum. Ba-u itu tak hil4ng walaupun beli-au telah pulang ke rumah, ba-u ha-rum itu masih melek4t pada pak4iannya. Meng1kut cer1tanya lagi, pada mal4m sebelum dia digan-tung, dia berpes4n supaya dikejvtkan pada jam 4.00 pagi.

Dia dig4ntung pada subuh pagi juma-at. Pada malam sebelum dia dig4ntung, didapati Si Amin ini tidur begitu le-na sekali se0lah-0lah ti4da apa-apa akan berlaku pada pagi es0knya sedangkan dia akan dihu-kum g4ntung pada pagi es0k.

Bay4ngkan kalau orang bak4l dig4ntung pagi es0k, mesti gel1sah dan mesti tidak dapat tidur. Bila tep4t jam 4.00 pagi, Amin terus dikejvtkan, dia terus ber4mal, s0lat taubat, taha-jud, meng4ji dan su-jud syukur dan dia berpes4n supaya dibawa ke ta-li g4ntung ketika dia sed4ng su-jud syukur. Ketika Amin sed4ng su-jud pada masa itulah dia dibawa ke ta-li g4ntung.

Bila t!ba masa hend4k dig4ntung, tib4-tib4 Amin ini pengs4n dan tidak sed4rkan diri. Masa sem4kin sun-tuk dan Amin ha-rus dig4ntung ketika itu juga, maka kep4la dia ditvtup dengan ka!n h!tam dan hukum4n pun dijal4nkan.

Agak pel!k ketika itu kerana hukum4n g4ntung tersebut seperti mengg4ntung anak p4tung yang tidak berny4wa, ti4da perger4kan, ti4da jɛrit4n.

Did4pati juga selip4r jepun yang dip4kai oleh Amin masih melek4t pada kak1nya, begitu juga tasbih masih tidak terlep4s dari tangan. Apabila jen4zah Amin dibu-ka penu-tup muka did4pati lidAh tidak terjel1r keluar seperti kebi4saan mereka yang dig4ntung.

Tangan seperti 0rang dalam s0lat di jari telunjvk seperti membaca tah1yat akh1r. Subhanallah………. mungkin Allah sudah meng4mbil ny4wanya dulu sebelum dig4ntung. Begitulah kɛbesaran Allah yang memberi Rahmat kepada h4mba-h4mba-Nya yang s0leh dan sentiasa bɛrt4ubat.

Mungkin ini satu pɛtun-juk dari ALLAH untuk kita semua. In!lah kis4h yang dicerit4kan semula oleh us-taz tɛrsebut.

Sem0ga Allah mɛngampuni segala d0sa-d0sanya yang dil4kukan di dun1a ini. Sesungguhnya Allah Maha Peng4mpun dan Penɛrima Taub4t.

Sumber : ohinfokini

artikel dibawah tiada kaitan dengan cerita b4nduan yang anda baca diatas..

Banduan akhir: ‘Ampunkan kami jika ini Syawal terakhir’


Laporan Khas Banduan Akhir Syawal membawakan kisah dua banduan akhir disebalik tirai besi menyambut Syawal sebelum kehidupan mereka berakhir di tali gantung. – Foto Astro AWANI

KUALA LUMPUR: Setiap kali menjelang Syawal sudah tentunya kebanyakan umat Islam sibuk dengan persiapan juadah, pakaian baharu serta kuih raya, ataupun membuat persiapan seadanya.

Namun, menjengah kehidupan di sebalik tirai besi, semua rasa keterujaan itu seperti tidak lagi wujud. Tanpa orang tersayang, baju raya mahupun juadah yang dimasak oleh ibu tercinta, ketibaan hari raya disambut dengan penuh keinsafan.

Penulis berkesempatan ke Penjara Kajang untuk bertemu dengan dua banduan akhir yang dijatuhi hukuman gantung sampai mati atas kesalahan dadah dan membunuh.

Melangkah masuk saja ke Penjara Kajang, sudah tergambar seribu satu kisah yang bakal penulis ikuti.

Dikenali dengan panggilan Din dan Ramli, masing-masing berusia 43 dan 54 tahun, terlalu banyak kisah hidup yang ingin mereka kongsikan selagi punya kesempatan waktu.

Banduan akhir dikenali sebagai Din dan Ramli bersetuju untuk berkongsi pengalaman mereka disebalik tirai besi. Gambar: Astro Awani

11 TAHUN DI TIRAI BESI

Din berasal dari Johor Bahru dan pernah menjadi penjawat awam suatu ketika dahulu sebelum dia dibuang kerja pada tahun 1995 kerana terlibat dengan dad4h.

Tidak habis di situ, dia kemudiannya hanyut dalam dunia yang disangkakan serba-serbi menyebelahinya, sehinggalah tiba satu ketika, detik hitam berlaku pada tahun 2004.

Disabitkan atas kesalahan membunuh, Din kemudiannya menjadi penghuni tirai besi selama 11 tahun sebelum dijatuhi hukuman gantung sampai mati.

Tidak tahu bila nafas terakhirnya bakal tiba, setiap masa Din mendekatkan diri kepada yang Maha Esa agar keampunannya diterima atas segala kekhilafan lampaunya.

Ketika penulis bertemu Din, riak wajahnya kelihatan tenang meskipun sudah tahu pengakhiran hidupnya di tali gantung.


Banduan akhir, Din, 43, tidak dapat menahan sebak mengenangkan kehidupannya yang bakal berakhir di tali gantung. Gambar: Astro Awani

RINDU JUADAH RAYA ARWAH MAK

Kali terakhir Din merasa juadah raya hasil air tangan ibunya pada tahun 2004 sebelum dia ditahan pihak berkuasa.

Ketika menceritakan kerinduannya terhadap Allahyarham ibunya, air mata Din gugur tidak dapat menahan sebak rindu yang teramat dalam terhadap orang tercintanya itu.

“Biasanya Syawal di pagi raya, arwah mak buah ketupat, rendang, sambal kacang dan kuah lodeh saya suka.

“Itu yang terakhir dan masakan terakhir saya dapat, saya ingat untuk Syawal itu sahaja. Walaupun terlalu lama tapi tetap ingat masakan ibu. Memang tiada tolok bandingnya,” jelas Din.

Insaf dengan perbuatannya, Din kini berubah kepada insan yang lebih baik sepanjang 11 tahun.

Setiap masa, sujud, zikir dan berdoa menjadi rutin harian Din bagi mendapatkan keampunan yang Maha Esa.


11 tahun berada di tirai besi mengajar Din dan Ramli mengenal erti kebebasan. Gambar: Astro Awani

TIDAK SEMPAT BERBAKTI KEPADA MAK

Namun, air matanya tetap gugur mengenang perubahannya itu tidak dapat disaksikan arwah ibu.

“Saya memang terasa cukup sedih dan sebenarnya penjara banyak mengajar dan mengubah saya, jadi saya tidak sempat nak tunjuk saya sudah berubah dengan keluarga saya.

“Lebih lagi nak tunjuk dekat arwah mak saya yang saya dah berubah (sambil mengesat mata) …kalau arwah mak masih ada, saya cuma nak cakap, saya nak minta maaf… dan saya dah berubah… dan saya nak berbakti kepada dia,” jelas Din.

Ibunya meninggal dunia pada tahun 2011, sedangkan Din kekal sebagai penghuni tirai besi. Dalam sebak dan pilu mengenang wajah ibunya, Din tidak pernah lupa pesanan terakhir arwah.

“Pesanan arwah mak saya masih ingat sampai sekarang. Arwah mak saya cakap satu hari nanti apa yang mak cakap ni kau akan ingat balik, kau akan sentiasa ingat.

“Pesan mak saya, apa yang dia buat bukan untuk keburukan tapi untuk kebaikan saya sendiri, tetapi masa itu jiwa saya memberontak, jadi saya tak endahkan pesan mak,” ujarnya lagi
.
Namun kesal perbuatannya, hanya doa dapat dititipkan dalam sujudnya terhadap arwah ibu.


Hidup di dalam tirai besi mengubah diri Din dan Ramli menjadi insan lebih baik. Gambar: Astro Awani

AMPUNKAN SAYA, JIKA INI SYAWAL TERAKHIR

Meskipun Din seakan-akan sudah tahu pengakhiran hidupnya di tali gantung, namun dia menerimanya dengan redha.

Setiap kali ketibaan Syawal, dia sentiasa merasakan inilah kali terakhir dirinya menyambut hari kemenangan umat Islam itu.

“Sebenarnya bila duduk sebagai banduan akhir ini… mungkin hari ini hari terakhir saya, Syawal ini Syawal terakhir saya, saya terfikir.

“Sebab dalam proses hukuman gantung ini, saya tidak tahu bila (akan digantung) dan saya tidak tahu cara itu macam mana.

“Jadi setiap waktu, saya dapat rasakan kemungkinan ini Syawal terakhir,” jelas Din.

Video:

Laporan Khas | Banduan Akhir: Jika ini Syawal terakhir, hanya redha dengan ketentuan ilahi

HALALKAN MAKAN MINUM SAYA DUNIA AKHIRAT
Sebelum nafasnya terhenti, Din turut memohon maaf kepada keluarganya serta keluarga mangsa atas kekhilafan lampau.

“Terlebih dahulu saya nak ucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri, saya mohon maaf zahir dan batin atas segala kesilapan saya lakukan kepada keluarga saya dan keluarga mangsa.

“Kepada kawan-kawan saya pun, saya minta maaf saya minta ampun… halalkan dunia akhirat. Dan pada keluarga mangsa, saya minta ampun sebab semasa kejadian ia di luar kawalan saya.

“Saya terlalu ikutkan hati dan perasaan,” luah Din lagi.

DITAHAN KERANA DADAH

Penulis turut bertemu Ramli, seorang lagi banduan akhir yang menunggu hukuman g4ntung sampai m4ti.

Bekas jurutera syarikat perkapalan di ibu negara itu ditahan 20 tahun lalu atas kesalahan dad4h.

Ramli, 54, tidak pernah terfikir hayatnya bakal berakhir di tali gantung, namun segalanya kini digagahi dengan hati yang redha.

Dua dekad di belakang tirai besi, mengajar Ramli menjadi insan yang lebih tabah serta mendekatkan dirinya kepada Yang Maha Esa.

“Kalau di penjara banyak erti bagi saya hargai kehidupan ini. Terlalu banyak, dan penjara juga mendekatkan saya pada agama.

“Jika saya di luar (bebas) ketika ini, mungkin tiada masa untuk saya dekatkan diri dengan Allah SWT,” kata Ramli.

Lebih 200 banduan akhir ditempatkan di Penjara Kajang sebelum hukuman gantung sampai mati dilaksanakan. Gambar: Astro Awani

KESAL KEKHILAFAN LAMPAU

Lebih meruntun jiwa apabila Ramli menceritakan ketika beliau ditahan, ketika itu juga anak sulungnya baru dilahirkan.

Mengenangkan nasibnya tidak dapat menatap, mendukung anak sulung membuatkan air mata Ramli gugur.

“Saya rasa kecewa saya tidak dapat membesarkan dia, dia membesar dengan ibu dia, tanggungjawab saya sebagai bapa tiada.

“Kalau diundurkan masa, memang saya nak jadi bapa yang lebih baik,” jelas Ramli sambil menahan sebak.

Ditanya jika masih ada harapan buat Ramli daripada ke tali gantung, ujarnya hanya Pengampunan Diraja boleh memberinya peluang kedua untuk hidup.

Namun jika tidak, Ramli redha dengan ketentuan Ilahi jika ini Syawal terakhir buatnya.

“Kalau peluang kedua itu wujud, saya akan buat lebih baik daripada sedia ada. Berbakti kepada keluarga, anak, dan ibu-bapa akan saya tunaikan sebab itu tanggungjawab saya.

“Tetapi jika saya ke tali gantung, saya terima dengan tangan terbuka, mungkin ini yang terbaik untuk saya, saya terima,” kata Ramli lagi.

PESANAN BUAT ISTERI DAN ANAK

Namun menurut Ramli, jika ini Aidilfitri terakhir buatnya, ada sesuatu yag ingin dititip buat isteri dan anak tercinta.

“Sekiranya ini Syawal terakhir, pesanan buat isteri… jaga anak kita baik-baik, berilah (didikan) agama kepadanya.

“Untuk anak pula, ayah ingatkan agar jangan jauh dan lupa dengan Allah SWT. Sentiasa dekatkan diri kepada Yang Maha Esa,” jelas Ramli lagi sambil mengesat air mata.

Penulis dapat merasai betapa terbukunya kerinduan Ramli terhadap keluarganya, apa sahaja yang disoal, hanya keluarga yang menjadi kunci semangat buatnya.

Kisah dua banduan akhir ini perlu dijadikan iktibar kepada masyarakat tentang soal membuat pilihan dalam kehidupan.
Meskipun pernah tersalah pilih, kekhilafan itu bukan bererti tiada ruang kembali ke pangkal jalan.

Satu yang harus menjadi peringatan, hargailah kehidupan serta nikmat yang diberikan Yang Maha Esa agar kita tidak tertipu, leka dan hanyut dalam lembah kegelapan.

Laporan Khas | Syawal Banduan Akhir: Sokongan moral, rohani beri keinsafan

SUmber dipetik dari: astroawani.com