P̷ILU, Ulama Terengganu, Pok Soh Wali meningg̷al dunia

Innalillahi wainna ilaihiroojiuun..

Nama sebenar wali Allah yang mastur ini ialah Jusoh Bin Salleh dan dil4hirkan pada tahun 1946. Beliau yang lebih dikenali dengan panggilan Pok Soh Wali berasal dari Terengganu.

Pernah suatu ketika dahulu, tu.lar satu klsah di mana ada seorang pak cik tua yang nampak dhaif sungguh masuk ke sebuah kedai makan. Ramai orang di kedai tersebut pand4ng serong padanya. Akhiirnya pak cik tua tersebut bel4nja habis semua orang dalam kedai tu. Inilah pak cik yang dimaksudkan di dalam klsah itu.

Sememangnya beliau seorang yang berperw4takan sangat zuhud dan dhaif. Orang-orang sekitar Kuala Terengganu, Kemaman, Dungun, Kuantan mungkin kenal dengan wali Allah ni. Pok Soh Wali suka beriktiqaf di masjid dan surau.

Dikis4hkan oleh mereka yang pernah bertemunya, saban tahun Pok Soh dizinkan Allah Taala bertemu malam Lailatul Qadar.

Beliau tinggal di Bukit Bauk, Dungun. Sebuah kawasan yang penuh dengan kiisah- kiisah m1steri alam gh4ib seperti jiin dan seumpamanya. Dikis4hkan juga jin di kaw4san tersebut t4kut dan h0rmat pada Pok Soh.

Kadang-kadang beliau ada di Kuala Terengganu dan kadang-kadang ada yang melihat beliau di Kemaman. Saya percaya beliau seorang yang dikurniakan Allah Taala kar0mah yang besar.

Pok Soh Wali merupakan seorang ahli dalam ilmu tasawuf. Sesiapa yang berjumpa beliau pasti akan mendapat kata-kata na$ihat yang berbentuk penyucian hati.

Antara na$ihatnya ialah :

Orang mukmin yang hebat itu ialah :

1. Dia meninggalkan dunia, sebelum meningg4l dunia,
2. Dia ber$edekah sampai k4ya, bukan dah k4ya baru bersedek4h,
3. Dia berd4kwah sampai jadi alim, bukan dah alim baru berd4kwah,
4. Dia beramal sampai ikhlas, bukan dah ikhlas baru nak ber4mal.

Tvbuh itu dari t4nah, maka pen4warnya ialah apa yang datang dari t4nah. R0h itu dari Allah, maka pen4warnya juga adalah apa yang datang daripada Allah.

Diceritakan oleh Tuan Guru Ustaz Mustaffa Kamal Hamzah – Mudir Madrasah al-Hidayah, Batu Bur0k yang selalu mendapat na$ihat dan tunjuk ajar Pok Soh Wali:

“Pok Soh Wali ialah seorang wali Allah yang Allah Taala sembvnyikan. Siapa-siapa yang nak cari atau jumpa beliau pasti tak kan jumpa. Tapi kalau kita tak berh4jat pun nak jumpa beliau. InsyaAllah kita akan jumpa”

Al-faqir pernah h4mpir bertemunya dalam 10 meter sahaja pada tahun 2014, tapi itulah kehendak Allah Taala. Benar sungguh kata Tuan Guru Ustaz Mustaffa Kamal, Jumpa bila tak berh4jat, Hil4ng bila ia berh4jat.

Pernah dikis4hkan seorang pemuda yang sedang berfikir panj4ng di sebuah kedai makan tentang bagaimana nak selesaikan hut4ng yang berjumlah ribu4n ringgit.

Tiiba-tiiba Pok Soh Wali datang ke kedai tersebut. Pemuda ni k4sihan tengok Pok Soh dengan kead4an yang dhaif lalu dijemputnya duduk semeja dengan dia. Selesai makan, Pok Soh tanya kenapa muram. Pemuda itu beritahu tengah fikir macam mana nak b4yar hut4ng. Dengar penjelasan itu, Pok Soh pun berlalu pergi.

Malam itu, tiba-tiba pintu rumah pemuda tersebut diketvk dan ternyata Pok Soh datang dengan menghulurk4n sepucuk sampul. Dalam sampul surat tu ada jumlah wang yang cukup, serupa dengan hut4ngnya. Yang mengh4irankan bagaimana Pok Soh tahu jumlah tersebut sedangkan pemuda itu tak beritahu pun dan bagaimana juga Pok Soh menget4hui rumahnya. Wallahualam.

Pok Soh meningg4l dunia pada 7 Januari 2021 ketika berusia 75 tahun. Jenaz4hnya disem4dikan di T4nah Perkub0ran Islam Pantai Cah4ya Bulan, Kota Bharu, Kelantan.

Moga Allah Taala merahmati r0h para auliaNya. Amin. Al Fatihah buat buat arw4h Pok Soh.

*Oleh – Tengku Yusuff
*Sumber – Tuan Guru Ustaz Mustaffa Kamal dan maklumat awam.