Rkyat Mula Naik H4iran Kenapa K3s Tak Turun-Turun, Padahal Dah Sebulan Berkvrung Kat Rumah

Jumlah k3s jngkltan harian C0vld-I9 semakin menakvtkan apabila me­I0njak kepada 9180 k3s hari ini berbanding 8,868 kes semalam ketika rakyat sedang melalui tempoh pelaksanaan total I0ckd0wn terutama di Selangor dan Kuala Lumpur.

Difahamkan jumlah itu adalah rek0d k3s tertinggi pernah dicatatkan di negara ini selepas 9,020 k3s dilap0rkan pada 29 Mei lalu.

Sementara itu smalam, Selangor terus me­rek0dkan jumlah k3s paling tinggi iaitu 4,400 k3s, diikuti Kuala Lumpur dengan 1,271 k3s, Negeri Sembilan (899) dan Sarawak 406 k3s.

Menurut Mnteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Adham Baba, keba­nyakan hspitaI dan pusat kua­rntin kini semakin padat dengan penambahan bilangan pesaklt C0vld-I9.

Katanya berkata, Pusat Kua­rntin dan Rwatan C0vld-I9 (PKRC) Be­rlsik0 Rendah Bersepadu di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS) 2.0 menerima kira-kira 8OO pesaklt sehari dengan purata 200 pesaklt kategori empat yang memerlukan okslgen.

” Daripada keseluruhan 5,198 k4til yang disediakan di MAEPS 2.0, sebanyak 154 katil khas untuk pesak1t kategori empat te­lah melepasi kapasiti penggunaan makslmum,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Beliau turut mendedahkan baki katil yang disediakan bagi pesaklt kategori satu, dua dan tiga di pusat tersebut juga hampir digunakan sepenuhnya.

” Pihak kami sedang menilai semula strategi sedia ada bagi me­nlngktkan kesiapsiagaan hspitaI di Lembah Klang dan PKRC MAEPS 2.0 untuk menerima dan merwat pesak1t C0vlf-I9 khususnya kategori empat dan lima yang semakin meningkat.

” Antaranya adalah penubuhan h0spitaI medan dengan kapasiti 50 katil tambahan menerusi kerjasama Angkatan Tentera Malaysia di HspitaI Tuanku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang,” katanya.

Dr. Adham berkata, langkah sete­rusnya ialah penyediaan 60 katil dan peralatan tambahan wad di HTAR yang dianggarkan berjumlah RM1.1 juta bagi meningkatkan lagi keupyaan hspitaI itu untuk menerima pesak1t C0vld-I9.

Menurutnya, Kementerian Kesihatan (KKM) juga memperluaskan kerjasama dengan H0spitaI Angkatan Tentera Tuanku Mizan di Wangsa Maju, Kuala Lumpur untuk menerima dan merwat pesaklt C0vld-I9 ka­tegori tiga dan empat.

” KKM juga akan melaksanakan segera penugasan semula lebih 110 petugas kesihatan yang terdiri daripada lebih 75 pegawai perubatan, angg0ta paramedlk dan pemandu dari Kedah, Perak dan Terengganu.

” Selain itu, penambahan segera 1,550 silinder oksigen di PKRC MAEPS 2.0 serta membuat perolehan oxygen concentrator sebanyak 3OO unit dan perolehan bekalan okslgen daripada lebih satu pembekal,” ujarnya.

Katanya, KKM juga akan meng­operasikan semula Institut Latihan KKM (ILKKM) di Sungai Buloh yang mempunyai keupayaan mkslmum sebanyak 2,4OO katil.

“Pengoperasian ILKKM ini membolehkan KKM menempatkan pesak1t kategori satu dan dua agar PKRC MAEPS 2.0 dapat memberi tumpuan kepada rwatan dan pemulihan pesaklt ka­tegori tiga dan empat,” katanya.

Adham memaklumkan, antara langkah lain yang telah diambil termasuklah penambahan 20 buah katil unit rwatan rapi (lCU) di HspitaI Ampang serta lapan katil lCU dan 45 katil wad tambahan di HspitaI Pengajar Universiti Putra Malaysia.

Katanya, langkah itu bagi membolehkan pesak1t C0vld-I9 kategori empat dan lima dipindahkan dari PKRC MAEPS 2.0 ke h0spitaI sebagai usaha untuk merwat dan menylamatkan ny4wa mereka.

Kategori satu ialah pesaklt yang tidak bergej4Ia, kategori dua (gej4Ia ringan), kategori tiga (pesaklt dengan ra.dang p4ru-p4ru), kategori empat (memerlukan okslgen) dan kategori lima (krltlkaI dan perlu bantuan pernfasan).

Kosmo! kelmarin meIaporkan, penlngkatan k3s harian di Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Labuan melebihi kapasiti maksimum hspitaI akan melmpuhkan sistem kesihatan negeri sekiranya berterusan.

Sehingga kini, keempat-empat negeri terbabit melaporkan pe­nngkatan k3s iaitu bersamaan lebih 38 k3s harian baharu bagi setiap 100,000 penduduk.

Rkyat mula naik hairan k3s tak turun-turun

Sementara itu, berdasarkan re4ksi di media soslaI, rata-rata rkyat me­lahirkan kekcewaan apabila k3s jngkltan ha­rian C0vld-I9 terus menng­kat kepada 8,868 k3s semalam.

Seorang pengguna Facebook bernama Diey Shuhada berkata, rkyat sudah ‘berkurvng’ di rumah lebih sebulan sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 yang bermula 1 Jun lalu, mal4h pergerakan semakin terbatas di Kuala Lumpur dan Selangor yang melaksanakan PKP Diperket4tkan (PKPD).

” Lebih baik tutup semua 0perasi perniagaan terutama kilang selama dua minggu, jangan bagi sesiapa pun keluar rumah,” katanya.

Berkongsi pendapat sama ialah Sufi Mohd. yang turut menyifatkan usaha rakyat untuk melandaikan keluk jngkltan sejak lebih sebulan lalu seolah-olah tidak menunjukkan hasil.

Mungkin disebabkan saringan bers4sar di kawasan PKPD?

Seorang pengguna Facebook yang menggunakan nama Ana Kecik pula melahirkan kebimbngan setelah hspitaI dan pusat kua­rntln dilaporkan sudah padat sehingga terdapat pesaklt yang perlu diku4rntin di rumah maslng-maslng.

Bagaimanapun, Abdullah Omar berpendapat, kes jngkltan harlan yang masih tinggi ketika ini berkemungkinan hasil daripada sarlngan secara bersasar di kawasan PKPD.

” K3s ini juga tinggi mungkin disebabkan ujian c4Iitan yang dilakukan secara besar-besaran di kawasan PKPD.

” Macam di Mentari Court (Pe­taling Jaya), hasil ujlan saringan, ramai yang tinggal di kediaman itu disahkan p0sltif, sebab itu kes ppsltif terus menlngkat ketika ini,” ujarnya.

Sumber:k0smo Via asiakini

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share resepi korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini