“Terharu, Aunty Ah Siong simpan k3ratan akhbar berita saya” – Memori pau kaya..selepas 3 dekad, Ketua P0lis PJ jejak kasih penyelia syarikat bapa

BAGAIKAN jejak kasih, satu pertemuan buat pertama kali selepas bertahun-tahun menyentvh em0si.

Barangkali begitulah yang dirasai seorang wrga emas sewaktu dikunjungi oleh Ketua P0lis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Nik Ezanee Mohd Faisal pada pagi Rabu.

“Aunty Ah Siong… masa kecil-kecil dulu, dia selalu belikan saya pau. Orang tua saya kerja di kawasan ini dan dia bekerja sekali.

“Sekarang ni, saya boleh beli pau saya sendiri, saya hantarlah balik kat dia,” menurut Nik Ezanee menerusi penstriman secara langsung di halaman Facebook Polis Daerah Petaling Jaya.

Menerusi video yang berdurasi 10 minit itu, wanita warga emas itu terkejvt dan menhan s3bak kegembiraan menyaksikan kehadiran Nik Ezanee.

Nik Ezanee di luar kediaman Aunty Ah Siong. Foto Facebook Polis Daerah Petaling Jaya

Bercakap kepada mStar, Nik Ezanee berkata, dia mula mengenali Aunty Ah Siong sejak umurnya enam tahun.

“Masa tu ayah saya mengusahakan perniagaan bulk mail (khidmat mel secara pukal) di Petaling Jaya. Ketika itu Aunty Ah Siong menjadi penyelia di tempat kerja ayah.

“Setiap kali, ayah bawa saya ke tempat kerja, Aunty Ah Siong selalu beri saya pau kaya sebab saya masih keci lagi dan dia pun sukakan kanak-kanak,” katanya kepada mStar.

Berkongsi kisah masing-masing setelah lama tidak berjumpa. Foto Facebook P0lis Daerah Petaling Jaya

Nik Ezanee berkata, kali terakhir beliau bertemu dengan wanita warga emas yang kini berusia 80an itu adalah semasa berusia 10 tahun.

Beliau yang kini berusia 42 tahun menambah, kisah mengenai Aunty Ah Siong menjadi topik perbualannya bersama bapanya dalam satu pertemuan, pada Ahad lalu.

Saya benar-benar terharu kerana Aunty Ah Siong mengikuti perkembangan saya sebab masa kecil-kecil dahulu saya pun tak terfikir atau menjangkakan saya akan bergelar seorang p0lis seperti hari ini

NIK EZANEE MOHD FAISAL

“Ahad lepas, ayah tiba-tiba ada sebut pasal Aunty Ah Siong. Dan saya pun terfikir sudah lama tak jumpa dia. Ayah beritahu Aunty Ah Siong tinggal di Petaling Jaya.

“Jadi, saya menzlarahinya dan kali ini membawa pau sebagai tanda ingatan, dah 30 tahun tak jumpa dia. Saya bawa juga sekotak topeng muka untuk dia mengamalkan langkah-langkah pencgahan ketika Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP),” katanya sambil menambah dalam pertemuan singkat itu mereka dua bertanya khabar dan berkongsi mengenai perkembangan masing-masing.

Menurut Nik Ezanee, pihaknya mendekati masyarakat terutama golongan berlsik0, sebagaimana yang digariskan dalam tujuh strategi PKPP. Foto Facebook P0lis Daerah Petaling Jaya

Tambah Nik Ezanee, kerjaan melaksanakan PKPP dengan berteraskan tujuh strategi termasuk perlindungan golongan berlsik0 seperti warga emas.

“Saya mulakan dulu program seumpama ini dengan mendekati masyarakat dengan lebih rapat dan saya telah mengenali Aunty Ah Siong sejak kecil lagi, dan selepas ini pegawai-pegawai saya akan meneruskan dengan berjumpa golongan berlsik0 seperti warga emas,” ujarnya.

Aunty Ah Siong mengikuti perkembang Nik Ezanee menerusi k3ratan akhbar yang disimpannya.

Beliau bagaimanapun tidak menyangka setelah tiga dekad tidak bersemuka, Aunty Ah Siong yang memanggilnya dengan nama Ezanee itu masih mengingatinya.

“Dia terkejut bila berjumpa dengan saya, tak terkata. Tapi saya juga terkejvt apabila Aunty Ah Siong ada menyimpan k3ratan akhbar mengenai berlta-berlta tentang saya mengndalikan k3s.

“Saya benar-benar terharu kerana Aunty Ah Siong mengikuti perkembangan saya sebab masa kecil-kecil dahulu saya pun tak terfikir atau menjangkakan saya akan bergelar seorang p0lis seperti hari ini.

“Apa yang saya ingat sehingga kini adalah pesanan Aunty Ah Siong yang mahu saya belajar rajin-rajin dan menjadi orang yang berjaya,” ujar Nik Ezanee.

Sumber:mstar Via teh tarik kaw

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share resepi korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini