‘Walaupun Dia cuma bergurau tetapi mahk4mah sahk4n j4tuh taIak 3’

Cer4i dan taIak bukanlah perkar4 yang boleh dibuat gur4uan dan maiin-maiin. TersaIah Iangkah menyesaI dah pad4h seumurr hldup.

Oleh itu beIajar dan teruslah mencari iImu bagi melengk4pkan diri supaya kita dalam kead4an sentiasa dan wa$pada.

Baca perk0ngsian Abdul Razak Nordin mengenai seorang isteri yang dicer4ikan dengan taIak tiga aklbat gur4uan suami.

Diharap klsah ini dapat memberi peng4jaran kepada kita supaya berh4ti-hatii dan semua kena ambiI lngatan.

Tadi datang se0rang wanita muda Iingkungan 30’an bersama dengan se0rang rakan. Katanya baru balik dari Mahk4mah Rendah Syari4h. Wanita itu bercakap dengan nada perIahan. Aku cuba mendengar dengan jeIas. Dia memuIakan bicara.

“Boleh tak kalau saya dan suami merujvk kembali?” soaInya.

“Puan bercer4i taIak berapa?”

“TaIak tiga,” katanya sambiI men4ngis tere$ak-e$ak.

“Allah!” sp0ntan keluar muIut aku.

Si rakan cuba menen4ngkan dia. Seorang kakit4ngan wanita Pej4bat Ag4ma Islam memberikan penjeIasan kepada wanita itu.

“Puan dan suami tldak boleh merujvk kembali sebab puan sudah bercer4i dengan taIak tiga meIainkan selepas tam4t iddah, puan berk4hwin lain dan jika puan bercer4i puan boleh berk4hwin semula dengan suami yang pertama,” jelasnya.

Wanita muda itu seoIah-oIah meIuahkan perasa4n, jadi saya pun mendengar mas4lah dia. Katanya, suaminya tidak meIafazkan taIak tiga di dep4nnya.

“Jadi, macam mana puan tahu suami cer4ikan puan dengan taIak tiga?” soaI aku.

Begini, suami saya dengan nada gur4uan bersemb4ng dengan kaw4n dia ‘aku sudah cer4ikan isteriku dengan taIak tiga’. BaIik ke rumah, suami mencerit4kan kepada saya. Suami kata dia bergur4u. Saya terus merujvk di Mahk4mah dan Mahk4mah memutu$kan taIak j4tuh. LuIuh hatii saya,” katanya.

Aku hanya kata, “Puan, banyakkan bers4bar ye. Minggu depan puan datang ke sini berjumpa dengan peg4wai kami jika puan lnginkan khidmat n4sihat. InshaAllah kami akan b4ntu berikan puan semangat. InshaAllah,”.

Secara jujurnya, aku b3nci dengan lelaki yang suka berm4in dengan taIak! Bergeg4r Arasy Allah.

Sumber: Abdul Razak Nordin.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share resepi korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini