Walaupun W4jah C4cat Terkena Enjin B0t, Pengantin Lelaki Tetap Terima Pas4ngan Seadanya

Benar apa dikata, ciinta hanya bers4ndarkan p4ras rupa tidak menj4min kebah4giaan rumah t4ngga tetapi siikap peribadi seseorang yang menjadi keutamaan.

M4lah, masih ada iinsan yang menerima pas4ngannya tanpa mem4ndang p4ras rupa semata-mata seperti kiisah pas4ngan di Indonesia ini yang tuular di TikT0k.

Peng4ntin perempuan bernama Ayu dilihat sangat bahagia di hari perk4hwinannya bersama sumi. Sebelum ini turut tuular apabila w4jahnya dis0lek dan terserlah kecantikannya yang dipuji ramai.

@ayuqua13

#fyp #nikah #nikahmuda #fyppage #foryoupageofficiall #fypdongggggggg #fypgakni #fypindonesia #foryoupage #fypシ #fypbali 🥺 pertama kali d buatkan alis

♬ original sound – 🇮🇩 Ayuuu_ – yuayu✨

Difahamkan, w4jahnya meng4lami kec4catan kekal sehingga bah4gian mata akiibat terk3na enjin b0t semasa sekolah menengah dulu, namun suaminya tetap menerima Ayu seadanya.

@ayuqua13

#zoommyface #fypシ #foryoupage #fypindonesia #fypgakni #fypdongggggggg #foryoupageofficiall #fyppage #fyp #nikahmuda #nikah nikah

♬ Pipipi Calon Mantu (Remix) – DJ Opus

Video persandingan yang dik0ngsikan oleh Ayu itu telah mendapat 1.6 juta t0ntonan, 75k likes dan h4mpir 2,600 comments daripada netizen.

Rata-rata netiizen tidak melep4skan peluang untuk menguc4pkan tahniah serta memuji suaminya yang menerima isterinya se4danya dan mend0akan rumah t4ngga mereka kekal bahagia.

Kredit: Kiisah Dunia / Tikt0k ayuqua13

____________________

“Set1itik Airr M4ta Isteri J4tuh Sebab Suami S4kitkan H4tinya, Allah Akan T4rik Berk4t dalam Hiidupnya”

Isteri adalah am4nah Allah kepada suami, begitu juga sebaliknya. Apabila disebuut seb4gai am4nah berm4kna ia b4kal ditanya dan dis0al di akhiirat kelak. Mengikut Imam al-Ghazali perkara yang paliing ber4t untuk dilaks4nakan adalah am4nah.

S4kitkan hatii isteri boleh berlaku atas banyak sebab, tetapi ramai suami yang berpuura-puura buat tak nampak dan tak kiisah sebab tak nak panj4ngkan ceriita.

Seb4gai manusiiaa biiasa, kita pasti akan diuuji melalui haati.

Bukan set4kat kita, budak d4rjah tiga pun ada rasa kec3wa bila awek yang duuduk sebelah kena keb4s dengan kawan kel4s sebel4s.

Jadi, apa kita nak buat kalau suami selalu s4kitkan haati?

Dan apa perlu kita lakuukan jika isteri tak taat dan suuka buat kep4la sendiri?

Ok, yang pertama satu je.

1. JANGAN BES4RKAN LAGI MAS4LAH

Kekur4ngan suami, kes4lahan isteri jangan di ceriita sana sini. Jangan dik0ngsi. Jangan menuulis sesuka haati di IG atau FB. Kalau nak lu4h pada 0rang lain, pada yang boleh diperc4yai. Pastiikan kita ceriitakan itu kerana kita mahu diseles4ikan dengan caara ini. Kalau sek4dar mahu melep4skan em0si, Maaff, Lupa ke Allah kat mana d4lam hiidup ni?

2. TEMP4T DAN CARA S0LUSI

– Kalau m4rah sangat dengan suami pun, miinta iziin untuk keluar. Nak bawak anak sek4lipun, tingg4lkan anak suluung dengan suami. Anak suluung itulah yang paliing dek4t dengan ayah dia. Kalau n4mpak m4cam suami pun tak nak dengan anaknya, baru b4wa. Destin4si pertama, bawa ke rumah mak ayah kita. atau mak ayah mertua. Kalau seg4n, baw4klah jaalan-jaalan, jar4kkan sebentar sementara em0si kita belum st4bil. Suami pun sama, jangan blah d0nooo je. Whatapp bagitahu saya kelu4r jap. Belikan dulu mak4nan untuk anak isteri. Kalau cad4ng nak kelu4r s4mpai suubuh, pastikan mak4nan dan keperluuan tu cukup s4mpai suubuh es0k.

3. J4NGAN CAARI PAS4NGAN LAIN

– Ini banyak 0rang buat. Ada mas4lah, yang lelaki cari perempuuan lain, dan perempuuan pun sama caari k4wan lelaki lain. Dua-dua s4lah! Ib4rat bagi ik4n kat kuciing yang tengah l4par. Pastu kalau dah terl4njur, ac4h-ac4h peniing menyes4l tak tau nak buat apa. Caari Allah tiime ni! Ku4tkan diri! Bagi teliinga dengarkan ziikir dan sel4wat. Dengar ay4t suuci Al Quran s4mpai haati itu bersiih kemb4li. Bany4kkan istiighfarr. Sebab d0sa kita yang banyaklah jadi ser4but rumaht4ngga.

4. KEN4NGAN

– Belek baliik g4mbar laari-laari kat p4ntai. Teng0k balik mem0ri yang siimpan dalam hp tu. Berapa riibu g4mbar selfiie dengan suami dan isteri kita. Sweet kan? set4kat di ujii, bias4lah br0. Bias4lah tu kak. Ciinta perluu di ujii untuk kita bah4gia. Semb4ng la red4h apii tapi baru di uji menggel4bah ubii. Ten4ngkan diri, teng0k d4lam-d4lam piic anak isteri, suami dan anak-anak yang sel4ma ini mengiisi dan menem4ni.

Yang akhiir! Kita ada Allah.

Kehil4ngan bah4gia d4lam diiri suami isteri itu adalah pet4nda Allah telah hil4ng perl4han-l4han dalam hiidup kita ini.

Berm4kna ke hiidup t4npa Allah di duniia ini? Pul4nglah.

Bawalah haati itu menuju keben4ran. Keben4ran yang dat4ng dari Tuuhan.

Sumber : Abu Hurairah Asifa